Buzzfeed

En av de viktigaste faktorerna för att lyckas med marknadsföring i sociala medier är att skapa innehåll som väcker människors nyfikenhet. Vilket innehåll lockar då vår uppmärksamhet på nätet? Och hur får man egentligen miljontals människor världen över att prata om ett fenomen, en video eller en enda bild? Svaret finns förmodligen hos en av de största aktörerna på internet idag; Buzzfeed.

Vilka är Buzzfeed?

Buzzfeed är ett företag som arbetar med underhållning och nyheter på internet. På deras sajt hittar du allt ifrån listor och quiz till roliga videor som ofta delas vidare i sociala medier. Buzzfeed är minst sagt vad man kan kalla för en framgångssaga. Idag finns deras nyheter och underhållande klipp på en mängd språk, de omsätter miljontals kronor och delas på alla möjliga ställen runtom på nätet – inte minst i sociala medier. Sajten har ca 80 miljoner läsare i månaden, bara i USA. För att sätta det i en kontext är det till exempel fler läsare i månaden än vad The New York Times har. I år utsågs dessutom företaget av Fast Company till det mest innovativa i världen.

Buzzfeeds framgång i sociala medier

Om du tittar på ett klipp eller skrattar åt en rolig topplista finns det en stor chans att det kommer från Buzzfeed. Hela 75 % av sidans innehåll visas nämligen genom länkar på exempelvis Facebook, Twitter och Pinterest. Ett exempel är inlägget om, och bilden på, en klänning som spreds som en löpeld över internet under 2015. Bilden publicerades på en av Buzzfeeds medarbetares Tumblr med frågan om vilken färg den egentligen har – vit/guld eller blå/svart? Tumblr-posten blev mycket uppmärksammad. Även inom Buzzfeeds redaktion var man oense om svaret, vilket ledde till att man skapade en omröstning med frågan vilken färg klänningen egentligen hade. Responsen på denna omröstning blev enorm med fler än 1,8 miljoner röster på 10 timmar! Det här är bara ett exempel på hur Buzzfeed arbetar dagligen. Allt Buzzfeed skapar bedöms internt av medarbetarna ur ett spridningsperspektiv. Ett Buzzfeed utan sociala medier skulle med andra ord inte existera.

Inspireras av Buzzfeeds sociala mediestrategi

Att förstå och förklara Buzzfeeds storhet i sociala medier är inte helt enkelt, men en sak är säker: de arbetar otroligt hårt med sin sociala mediestrategi. Att ens komma i närheten av Buzzfeeds framgång kräver både tid och resurser, men om man i alla fall vill inspireras av deras sätt att tänka på kan tre tips vara till hjälp. Rubriker är A och O för om någon kommer att ta del av ditt inlägg/kampanj. En rubrik kan alltså vara helt avgörande för om ett inlägg överhuvudtaget läses av målgruppen. Enkelhet är en annan viktig beståndsdel. Ös inte på med för många bilder och framför allt inte för mycket text – jobba på att göra innehållet kort och slagkraftigt istället. Var slutligen beredd på att göra research och omvärldsanalyser i stort sett dagligen. Att känna sin målgrupp, veta vad de pratar om, vad de gillar just nu och vad som är trendigt är inget man bara kan ”känna på sig” – det kräver otroligt mycket jobb.