ATG´s Vinne – ponnyn hela Sverige hejar på

Vinnie är den lilla hästen vars dröm är att bli världens bästa travhäst. Hans motto lyder att ”ingen dröm är för stor”, vilket innebär att han vågar satsa högt och hålla fast vid sina drömmar. Historien om Vinnie berättas av spelbolaget ATG, tillsammans med en reklambyrå och en regissör. Drömmen om att bli världens bästa travhäst berättas i form av kortfilmer (reklamfilmer) om Vinnie. Dessa visas på TV, och såklart även i sociala medier.

Hur har det gått för filmerna om Vinnie?

Vinnie har en alldeles egen hemsida (vinnie.se), en Facebook-sida (Vinnie The Dreamer) och flera Youtube-filmer som finns under användaren ATG Sverige. Berättelsen om den lilla hästen Vinnie har sedan starten haft stor genomslagskraft i Sverige. Idag finns över 10 avsnitt om honom, och många följer hans utveckling med spänning. På Youtube har till exempel den första filmen om Vinnie över en miljon klick, och på Facebook har han över 55 000 likes.

Nyckeln till framgång – att skapa engagemang

Hur kommer det sig att filmerna om Vinnie har fått så stor genomslagskraft? Här finns det inget självklart svar, men däremot ett par faktorer som förmodligen har bidragit till framgången. Reklambyrån bakom kampanjen, Åkestam Holst, berättar om sin syn på saken. För att snabbt fånga uppmärksamhet, menar de, krävs det att en berättelse är annorlunda och sticker ut. För att etablera ett långvarigt förhållande mellan företag och kund krävs det dock att man återkommande skapar värde för målgruppen. Här är det till exempel viktigt att arbeta med igenkänningsfaktor.

Skapa engagemang genom sociala medier

Att använda sig av en eller flera sociala medie-kanaler kan vara ett bra sätt att både skapa och förankra sitt förhållande med kunden. Sociala medier har ju, som vi vet, en stor spridningskraft. Det gäller också att berätta sin historia på ett lockande och igenkännande sätt. Berättelsen om Vinnie är en följetång, vilket gör att kontakten mellan företag och kund ständigt utvecklas och förankras djupare. Målgruppen är hela tiden nyfiken på att få reda på vad som kommer hända honom härnäst. Dessutom har man valt att skriva med en personlig ton i de sociala medierna, till exempel i jag-form. Detta skapar en närhet mellan karaktären och dess publik. Slutligen är det viktigt att lyfta fram en av de främsta fördelarna med att skapa engagemang genom sociala medier: målgruppen ges möjlighet att kommentera och ”prata med” karaktären Vinnie. På det här sättet blir Vinnie en högst levande karaktär som målgruppen inte glömmer bort i första taget.

Vinnie avsnitt 1: Ingen dröm är för stor