SOS barnbyar i Oslo

I en film sitter unga Johannes på en bänk i Oslo utan någon jacka på sig. Det är kallt ute och pojken huttrar och fryser. Frågan ”Vad gör du om du ser ett barn som fryser?” (skrivet på norska) dyker upp i bild, varpå filmen visar hur människor runt pojken reagerar och agerar när de ser honom sitta ensam och utan jacka i det kalla vädret. Videon är filmad med dold kamera, och vi får se hur personer som träffar på pojken oroat ställer frågor till honom för att sedan erbjuda honom sin jacka, vantar och halsduk. Filmen avslutas med texten ”Barnen i Syrien fryser” och en uppmaning om att skänka pengar till inköp av jackor till barnen.

Positivt mottagande av filmen

Filmen om 11-åriga Johannes ledde till stor uppmärksamhet, både i och utanför Norge. Sociala medier har varit en bidragande kraft till filmens succé. Bakom filmen står SOS Barnbyar i Norge, vars syfte med den är att engagera människor till att skänka pengar till organisationen, så de kan köpa in jackor till frysande barn i Syrien. Bara det första dygnet sågs filmen av hela 1,4 miljoner på Youtube, och responsen både i antal delningar i sociala medier och i donationer som har kommit in i samband med den, har varit enorm. Mottagandet visar tydligt på hur kampanjen talade direkt till människors hjärtan, men hur lyckades de egentligen med det?

Att tala till människors känslor med videor och bilder

Att lyckas få sin målgrupp att bli berörd av en kampanj kan vara svårt, men att beröra är en av de viktigaste framgångsfaktorerna för att en kampanj ska bli lyckad. En bild säger mer än tusen ord, brukar det heta, och i det här fallet är det säkert helt sant. Tänk dig själv om berättelsen om den frysande pojken Johannes utan jacka hade skett i ord, följt av en uppmaning om att donera pengar till barn på flykt. Hade reaktionerna varit lika stora? Kanske inte. Att det visuella talar till våra känslor är nämligen känt sedan långt tillbaka, och används i de allra flesta kampanjer och reklamer idag. Det kan vara någorlunda enkelt att undvika att läsa en sorglig historia, men desto svårare att undgå den om den visas i bild och/eller i film. Om du vill få människor att dela, och inte minst att engagera sig i en kampanj i sociala medier, bör du därför tänka visuella tekniker.

Vad skulle du göra om du såg ett frysande barn utan jacka?