Hope For Paws

Hope For Paws är en ideell organisation som arbetar med att ta hand om hemlösa och skadade djur. Organisationen har sin bas i USA, men är idag välkänd världen över. Hope For Paws räddar djur som riskerar att dö, genom att bland annat betala för veterinär- och medicinkostnader. De samarbetar dessutom med flera andra djurrättsorganisationer för att ge de övergivna djuren fortsatt hjälp och till slut hitta ett nytt hem. Med sina videor om hur de arbetar med hemlösa och skadade djur har de fått hela världen på fall.

Hope For Paws i sociala medier

Låt oss titta närmare på de sociala mediekanaler man hittar Hope For Paws, och några sifferexempel på deras framgång där. Hope For Paws huvudsakliga kanal är Youtube, där en av deras videor om räddningen av en hemlös hund, har nästan 22 miljoner visningar. Organisationen finns även på Facebook och Twitter. Deras officiella Facebook-sida har gillats av över en miljon personer, och deras Twitter-flöde har dryga 49 000 följare. Detta är siffror som många företag och organisationer bara kan drömma om att uppnå.

Att använda sig av patos i sociala medier

Hope For Paws är ett utmärkt exempel på hur viktigt det är att tala till sin målgrupps känslor (patos) för att marknadsföra sin verksamhet. I sin Youtube-kanal publicerar Hope For Paws videor på djur som räddas från livshotande skador och hemlöshet. Vi får följa djurens väg från en nära död till ett nytt och friskt liv. Flera av videorna visar också upp före- och efterbilder på djuren i samband med räddningen. En video som de har publicerat berättar om en övergiven hund som hittades på en soptipp. Hunden är trött, sargad och smutsig när den hittas, och tas om hand av organisationen. Precis som i tidigare fall jag har tagit upp arbetar Hope For Paws mycket med bilder och videor, vilket återigen bevisligen är ett lyckat koncept, i synnerhet när man vill tala till känslor och empati.

Sociala medier och internationell spridning

Hope For Paws är också ett bra exempel på en annan fördel med att bedriva marknadsföring via sociala medier; de sociala medierna finns över hela världen, och kan därmed ge kampanjen en enorm spridning såväl nationellt som internationellt. För alla företag är inte en internationell spridning viktigt, men för andra – inte minst företag som säljer produkter – är det desto viktigare. Hur går man då tillväga för att sprida sin kampanj internationellt via sociala medier? Bland det viktigaste är att i så stor mån som möjligt skriva på ett språk som många förstår (gärna engelska). Om tid och resurser finns kan man med fördel skriva på flera språk utöver det. En annan framgångsfaktor är att göra sin sociala medie-research. Var finns målgruppen? Facebook, Twitter och Youtube är ofta säkra kort, men det finns också många andra sociala nätverk som är större i andra länder än här i Sverige. Kom ihåg att målgruppen är A och O för hur lyckad din marknadsföring blir, och ju bredare målgruppen är, desto viktigare är det att sprida sin information i många olika sociala nätverk och på många språk.

Den hemlösa hunden räddas av Hope For Paws