Marknadsföring genom sociala medier

Ingen har väl undgått de sociala mediernas frammarsch i samhället? I sociala medier pratar vi, för diskussion, sprider information och visar upp oss själva och våra liv. Ju större fenomenet kring sociala medier har blivit för privatpersoner, desto större genomslagskraft har de även fått bland företag. Allt fler har börjat förstå vilka möjligheter som finns för företag och organisationer genom att synas i sociala medier. Hur gör man då för att lyckas med sociala medier? Vilka effektiva knep finns att ta till?

Varför sociala medier är viktiga inom marknadsföring

Ibland får jag frågor om varför jag har valt att lägga så mycket av min energi på digitala och sociala medier. Är det verkligen så fruktbart och viktigt att finnas online, och behövs det verkligen utbildning och planering innan man startar sina konton? Låt mig, innan jag presenterar mig själv, visa några fakta kring användningen av digitala och sociala medier i Sverige. En undersökning utförd 2015 av IIS visar att 64 % av Sveriges befolkning använder sig av Facebook, och att 40 % använder sig av Instagram. Idag har 9 av 10 företag (med minst 10 anställda) en egen webbplats. Vidare är det främst stora företag och organisationer, med minst 250 anställda, som också använder sig av sociala medier. Ungefär 69 % av dessa finns i sociala medier. Den främsta anledningen till att finnas i sociala medier är, inte helt oväntat, för att bygga och/eller stärka företagets varumärke, samt för att marknadsföra sina produkter.

Vem är jag bakom 365socialmediacases?

Jag är yrkesverksam som marknadsförare inom ett större företag baserat i Stockholm, där jag främst arbetar med digital marknadsföring genom webbplatser och sociala medier. Jag har tidigare bedrivit frilansverksamhet som sociala medier-konsult, där såväl små som stora företag har haft möjlighet att hyra in mig som stöd och utbildare inom digital marknadsföring. Jag har också hållit i många föreläsningar inom området för att inspirera företag till att lära sig att använda sociala medier som en effektiv marknadsföringsteknik. Mitt intresse för sociala medier startade tidigt, och sedan dess har jag varit av åsikten att sociala medier och sociala nätverk kommer att bli allt större och större. Sociala medier har långt ifrån blivit så stort som jag tror att det kommer att bli! Jag fascineras av de sociala mediernas enkelhet, snabbhet och de kostnadseffektiva möjligheterna till informationsspridning och dialog som fenomenet medför. Glöm dyra annonser och marknadsföringstekniker – sociala medier är här för att stanna!

Det här kan du läsa om på 365socialmediacases

Jag har startat denna sida, 365socialmediacases, för att lyfta fram 365 lyckade och intressanta exempel på marknadsföring via sociala medier. Ni kommer att kunna följa mig när jag berättar om exempel på marknadsföring i sociala medier som har varit innovativa och fått stor genomslagskraft, och mina tankar kring hur det kommer sig att just de lyckades. Min förhoppning är främst att ni ska bli inspirerade till att själva börja arbeta mer strategiskt med sociala medier i er verksamhet. Genom olika tips och tricks, exempel och råd med mera, hoppas jag att ni kommer känna er redo för att slänga er in i den fantastiska världen av sociala medier.