Vad innehåller en bra Facebooksida?

Facebook har under åren växt från att ha varit en personlig vänskapssida till att nu även vara en portal för företag och andra organisationer. Nu kan Facebook verka för marknadsföring av företag och även vara ansiktet utåt för kontakt med kunder och klienter. Precis som på andra sidor på nätet så gäller det därför att man både som företag och privatperson har en Facebooksida som representerar just det man förmedlar. Det finns några tips på vad en bra Facebooksida bör innehålla och de är följande:

Relevant information

När man tittar på olika företags Facebooksidor så kan man ibland bli förvånad över hur svårnavigerat det verkar. Men självklart finns det också dem som verkligen har lyckats med sina sidor, ett exempel på en bra sida är detta mediaföretag. På deras sida så hittar man enkelt den informationen som man kan tänkas vilja ha eller behöva, dessutom lyckas de med kopplingen mellan deras Facebooksida och deras företag på ett skickligt sätt. Det sticker även ut hur aktiva de är på sidan.

Synlig aktivitet

Att skapa en Facebooksida för sitt företag är ett steg, men utöver att finnas på Facebook så krävs det även att man är aktiv på sin sida. Vare sig det handlar om att besvara förfrågningar som kan komma in via Facebook från eventuella kunder eller helt enkelt uppdatera om aktuella händelser och nyheter kring företaget så är det viktigt att vara synligt aktiv för att på så sätt nå ut till sin önskade målgrupp och kundkrets. Att som kund klicka in på ett företags sida och se att den senaste uppdateringen gjordes för länge sen kan avskräcka eventuell kontakt via just Facebook.

Intressanta uppdateringar

När det handlar om uppdateringarna på sidan så gäller det att komma fram till vad det är som man vill uppnå med sin sida. Är det kanske att locka nya kunder? Eller hålla sina nuvarande uppdaterade och intresserade? Det bästa målet är så klart en kombination av de båda. Det är viktigt att uppdateringarna man gör är relevanta för företaget i sig och kring företagets intressen. Det är även viktigt att tänka på att det bör finnas en variation bland inläggen så att följare inte blir uttråkade. Det kan exempelvis vara en blandning av uppdateringar om vad som händer på företagets arbetsplats och delningar av relevanta artiklar. Många kan uppskatta en personlig touch på sidan, men det är viktigt att hålla en professionell ton.