Leo Vegas

Att använda sig av kända personer i sin marknadsföring är långt ifrån ett nytt fenomen. Stora och internationella märken som Coca Cola och Adidas, samt svenska Volvo och ICA är bara några av de som satsat både tid och stora summor på att marknadsföra sina produkter med hjälp av kändisar som ambassadörer. Vi människor har ofta en tendens att rikta vår uppmärksamhet mot kända personer, och då behöver det inte nödvändigtvis handla om de allra största inom en bransch – desto viktigare är att personen i fråga fungerar bra tillsammans med varumärket som hen representerar. För företag som vill ha omedelbar uppmärksamhet och spridning av sin kampanj kan kändisar vara ett lyckat knep.

Leo Vegas och deras marknadsföring i sociala medier

Leo Vegas är ett svenskt mobilcasino med bas på Malta. Med flera utmärkelser som Sveriges, och till och med världens, bästa mobilcasino ligger de i framkant inom sitt område. Framgången för Leo Vegas kan förklaras ur två aspekter; dels deras val att profilera sig som ett mobilcasino, och dels deras väldigt stora spelutbud för mobiler och surfplattor. Som ni säkert förstår finns det dock ytterligare en nyckel till framgång för Leo Vegas, nämligen deras satsning på marknadsföring i sociala medier. Leo Vegas finns på Youtube, Facebook och Instagram, där de kontinuerligt publicerar nyheter. Framgången i sociala medier har dock framförallt med en annan aspekt att göra, nämligen Leo Vegas marknadsföring genom ambassadörer.

Marknadsföring med hjälp av ambassadörer och kändisar

Leo Vegas har satsat mycket på att arbeta med kända personer som ambassadörer i bland annat sina reklamfilmer. I Sverige var den före detta brottaren Frank Andersson Leo Vegas ansikte utåt ett tag, och idag arbetar de med skidåkaren Jon Olsson (som sägs ha fått hela 45 miljoner kronor för att samarbeta med Leo Vegas). Förutom dessa ambassadörer har personer som Pernilla Wahlgren och Tommy Nilsson figurerat i deras reklamfilmer. Genom att arbeta på det här sättet förlitar sig Leo Vegas på att ”kändisarna gör sitt”, det vill säga att de fångar vår uppmärksamhet och att dessa filmer på så sätt sprids i sociala medier. Förutom kända individer har Leo Vegas också arbetat med inslag från populära tv-program och reklamer. Let’s Dance och ICA-reklamerna är två exempel som spelföretaget har inspirerats av i sin reklam. Leo Vegas strategi har uppenbarligen varit att använda sig av redan populära personer och mediefenomen för att skapa uppmärksamhet till sig själva, och de har gjort det mycket väl.

https://youtu.be/QCP35GLq8BI?list=PLWyNJlUOErnOcG1MlOjx_x3OTUen3E7RY

LeoVegas Summer Hits!